2020-01-30 09:45Pressmeddelande

Sparks Generation och svenska Fäktförbundet i samarbete med en av Sveriges största Youtubers, RMM

Foto: Sparks Generation

I åldern 12-15 år står 104 589* unga utan aktivitet med vuxen ledare efter skolan och endast 4% av 12-åringarna går på fritids. Sparks Generation baseras på amerikansk forskning kring GRIT, där slutsatsen är att en aktiv fritid bidrar till bättre resultat i skolan, ger känsla av gemenskap och leder till bättre framtidsutsikter och ökat välmående hos unga. Nu sparkas 2020 igång med en nationell fäktningskampanj, tillsammans med Svenska Fäktförbundet och Sparks nya ambassadörer, Random Making Movies (RMM). Tillsammans inspirerar de unga i åldern 10-16 år att testa på nya aktiviteter och  erbjuder kostnadsfri fäktning på 20 orter, vid 42 prova-på-tillfällen, över hela landet.

Sparks Generation inleder 2020 med att presentera sina nya ambassadörer, Jonas Andersson, William Forslund och William Jonsson som utgör trion i populära Random Making Movies, i en nationell fäktningskampanj. Med sina 623 000 prenumeranter på sin kanal, utgör de en av de mest framgångsrika stjärnorna på Youtube som nu joinar Penny Parnevik och Emil & Wilma Holmkvist som ambassadörer för varumärket.

–  Vi tycker att det är kul att vara Sparks ambassadörer för att vi kan påverka ungdomar att våga göra precis det man känner för, våga prova utan att vara rädd för att misslyckas! Vilket vi tycker är väldigt viktigt! Man måste alltid börja någonstans oavsett vad det är och inte stå i vägen för sig själv. Och att hitta sin grej är väldigt viktigt för att må bra och vara glad. Att ha något i vardagen att se framemot gör allt annat mycket enklare, förklarar trion i RMM om sitt ambassadörskap för Sparks Generation.

Genom att inspirera den unga målgruppen på Instagram och Youtube, arrangeras tillsammans med svenska fäktningsförbundet 42 kostnadsfria prova-på-tillfällen på hela 20 orter, under februari månad, över hela landet. Via Sparks enkla webbtjänst underlättar man för unga att enkelt signa upp sig på ett prova-på-tillfälle, gärna tillsammans med en kompis.

Foto: Adam Ihse

I fäktning måste du kombinera explosivitet med taktik och teknik. Du måste hela tiden ligga steget före din motståndare för att kunna sätta nästa träff. Känslan när man vinner en jämn match är helt fantastisk. Jag kan verkligen rekommendera alla ungdomar att testa på fäktning. Vi vill nå ut med vår Foto: Adam Ihse

fantastiska sport till så många som möjligt. RMM består av en grupp inspirerande killar som skapar proffsiga videos som når ut och engagerar en extremt stor publik. Vi tror att många ungdomar blir sugna att testa på fäktning efter att ha sett på RMMs video, berättar Emma Wertsén (fd Samuelson), förbundskapten för damlandslaget i värja.

Sparks Generation baseras bland annat på amerikansk forskning kring GRIT och motivation där slutsatsen om att en meningsfull fritid bidrar till bättre resultat i skolan, ger känsla av gemenskap och leder till bättre framtidsutsikter och ökat välmående hos unga. Med hjälp av utvalda förebilder lyfter Sparks fram nya, kända och okända aktiviteter inom sport, kultur eller skolämnen.

Alexandra Krook grundare och verksamhetschef Sparks Generation berättar:
Många unga saknar idag en meningsfull fritid efter skolan. Samtidigt upplever många föreningar och kommuner en stor utmaning i att nå ut. Det vill vi ändra på genom att inspirera unga att hitta något som passar dem – i kanaler och på ett sätt som de är vana vid och med förebilder som de gillar. Vi vill underlätta för dem att ta del av det fantastiska föreningsliv som finns runt om i Sverige, vilket ju är en unik miljö där man kan få lära sig saker, växa, känna glädje och träffa nya kompisar. Vi storsatsar i vår och vår förhoppning är att kommuner, kulturskolor, idrottsförbund och föreningar över hela landet skall gå med i Sparks Generations plattform. Med vår tjänst kan vi tillsammans, nå unga på ett helt nytt sätt, i en tjänst där de enkelt kan hitta olika prova-på-aktiviteter, lokalt där de bor. Att få samarbeta med fäktningsförbundet och möjlighet att inspirera till att fler unga provar på denna coola sport, känns fantastiskt kul!

Fäktningkampanjen startar 2 februari och målgruppen 10 - 16-åringar, får i Sparks digitala kanaler bland annat hänga med när RMM utmanar varandra och tävlar i fäktning hos fäktningsklubben, En garde i Solna. Filmen går att se bla. på RMMs Youtube kanal.

Här finns alla prova-på-tillfällen: https://sparksgeneration.com/

Källa: SCB 2017

Om Svenska Fäktförbundet
Svenska Fäktförbundet bildades den 27 november 1904. Svenska Fäktförbundets uppgift är att verka för fäktsportens utveckling och utbredning och vara samordnande organ för fäktsporten inom Sverige samt företräda svensk fäktsport i Sverige och utomlands. Förbundet är medlem i Riksidrottsförbundet (RF), Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) samt anslutet till Internationella Fäktförbundet (Fédération Internationale d'Escrime, FIE) och Europeiska Fäktkonfederationen (European Fencing Confederation, EFC).Verksamheten är organiserad i fem geografiska distrikt (SDF) som omfattar drygt 50 föreningar med cirka 6 000 medlemmar.

Om SPARKS GENERATION

Sparks Generation är en digital plattform där vi inspirerar unga i åldern 10–15 år, att hitta sin grej och sedan matcha den med det lokala utbudet av föreningar och aktiviteter. Vi är dörröppnaren mellan unga och inkluderande, schyssta och intressanta föreningar, där unga får utvecklas, känna inre glädje, och gemenskap med andra. Vi lyfter fram både nya, okända och kända aktiviteter, oavsett om det är sport, kultur eller skolämnen. Det viktigaste är att målgruppen hittar något som passar just dem. Sparks Generation är en ideell förening som finansieras genom gåvor och donationer. www.sparksgeneration.com

Helen Iwefors Häggblom
Helen Iwefors Häggblom